Asistence osobám se specifickými potřebami v bojových sportech
Kurz se zaměřuje na inkluzivní přístup ve sportovním tréninku, zejména v bojových sportech, a poskytuje praktické dovednosti pro práci s osobami se specifickými potřebami.
Kategorie: | Semináře a Workshopy |
---|
🧠 Kurz je zaměřen na inkluzivní přístup ve sportovním tréninku, zejména v oblasti bojových sportů. Účastníci se seznámí s typy znevýhodnění dle klasifikace MNK 10 a naučí se rozpoznávat jejich projevy ve sportovním prostředí.
🗣️ Důraz je kladen na efektivní komunikaci s osobami se specifickými potřebami (OSP) – od srozumitelného předávání instrukcí až po poskytování konstruktivní zpětné vazby. Kurz zahrnuje i praktický nácvik modelových situací.
⚠️ Součástí programu je také práce s riziky a adaptace tréninku, včetně využití metod STEP, D.A.R. a S.A.F.E. Účastníci se naučí upravovat prostředí i přístup podle individuálních potřeb sportovců.
🤝 Závěrečná část se věnuje inkluzi a spolupráci ve sportu, včetně možností systémové podpory ze strany svazů a Národní sportovní agentury. Kurz nabízí inspirativní příklady dobré praxe z Česka i ze zahraničí.
🎯 Výstupem je praktická připravenost vést inkluzivní trénink, schopnost modifikovat prostředí i komunikaci a orientace v možnostech podpory trenérů pracujících s OSP.
Datum: 23.11.2025, 9:30
Místo: FTVS, José Martího 269, 162 52 Praha 6
Čas: 9:30
Cena:
- cena pro veřejnost 2,430,- Kč,
- pro členy partnerských asociací: 1,950,- Kč
Minimální kapacita kurzu je 12 studentů. Pokud nenaplníme minimální kapacitu kurz neotevřeme.
Přihlášení je možné nejpozději do 19.11.2025
Obsah a struktura:
1. Základy porozumění specifickým potřebám (60 minut)
- Přehled typů znevýhodnění: s ohledem na MNK 10
- Intelektové
- Tělesné
- Senzorické (zrak, sluch)
- Projevy těchto znevýhodnění ve sportovním prostředí
- Specifika v rámci bojových sportů (reakční čas, koordinace, kontakt)
- Respektující přístup, individualizace, budování důvěry
2. Komunikace a vedení tréninku (60 minut)
- Zásady efektivní komunikace s OSP:
- Srozumitelnost, názornost, jednoduchost
- Neverbální a alternativní formy komunikace
- Poskytování zpětné vazby: Jak hodnotit výkon konstruktivně
- Předávání instrukcí:
- Důraz na konkrétní kroky (1–2 instrukce najednou)
- Opakování a vizuální podpora
- Modelové situace (nácvik v rolích) - informace o šetrné sebeobraně
3. Rizika a adaptace tréninku (60 minut)
- Práce se zátěží u OSP: rizika a prevence (např. únava, přetížení, svalová
nerovnováha) - Akronymy: STEP
- D.A.R. – Dýchání, Aktivita, Rovnováha
- S.A.F.E. – Stimulace, Adaptace, Funkčnost, Emoce
- Kdy a jak modifikovat prostředí:
- Bezbariérový prostor, vizuální značení, podložky
- Rozlišení individuální vs. skupinové práce:
- Kritéria výběru – funkční úroveň, senzorické vnímání, sociální dovednosti
- Praktický příklad přípravy upraveného tréninku
4. Inkluze ve sportu a kooperace (60 minut)
- Význam inkluze ve sportu:
- Právo na účast, respekt a bezpečí
- Budování kolektivu a spolupráce mezi všemi sportovci
- Možnosti systémové podpory:
- Spolupráce s národními svazy
- Podpora ze strany NSA (Národní sportovní agentura)
- Dotace, programy a vzdělávání trenérů
- Inspirativní příklady dobré praxe (domácí i zahraniční)
Výstupy pro účastníky:
- Porozumění základním principům práce s osobami se specifickými potřebami
- Schopnost modifikovat tréninkové prostředí a komunikaci
- Praktické dovednosti pro vedení inkluzivního tréninku
- Informace o možnostech zapojení do širších struktur podpory (svazy, NSA)
- Certifikát o účasti