Asistence osobám se specifickými potřebami v bojových sportech

Kurz se zaměřuje na inkluzivní přístup ve sportovním tréninku, zejména v bojových sportech, a poskytuje praktické dovednosti pro práci s osobami se specifickými potřebami.

Volná místa na kurzu
Kód: ASPBS
2 799 Kč –13 % 2 430 Kč
PRODUKTY WEB (3)
Akce Novinka
2 799 Kč –13 %

🧠 Kurz je zaměřen na inkluzivní přístup ve sportovním tréninku, zejména v oblasti bojových sportů. Účastníci se seznámí s typy znevýhodnění dle klasifikace MNK 10 a naučí se rozpoznávat jejich projevy ve sportovním prostředí.

🗣️ Důraz je kladen na efektivní komunikaci s osobami se specifickými potřebami (OSP) – od srozumitelného předávání instrukcí až po poskytování konstruktivní zpětné vazby. Kurz zahrnuje i praktický nácvik modelových situací.

⚠️ Součástí programu je také práce s riziky a adaptace tréninku, včetně využití metod STEP, D.A.R. a S.A.F.E. Účastníci se naučí upravovat prostředí i přístup podle individuálních potřeb sportovců.

🤝 Závěrečná část se věnuje inkluzi a spolupráci ve sportu, včetně možností systémové podpory ze strany svazů a Národní sportovní agentury. Kurz nabízí inspirativní příklady dobré praxe z Česka i ze zahraničí.

🎯 Výstupem je praktická připravenost vést inkluzivní trénink, schopnost modifikovat prostředí i komunikaci a orientace v možnostech podpory trenérů pracujících s OSP.

 

Datum: 23.11.2025, 9:30

Místo: FTVS,  José Martího 269, 162 52 Praha 6

Čas: 9:30

Cena:

 

Minimální kapacita kurzu je 12 studentů. Pokud nenaplníme minimální kapacitu kurz neotevřeme.

Přihlášení je možné nejpozději do 19.11.2025

 

Obsah a struktura:


1. Základy porozumění specifickým potřebám (60 minut)

  • Přehled typů znevýhodnění: s ohledem na MNK 10
    • Intelektové
    • Tělesné
    • Senzorické (zrak, sluch)
  • Projevy těchto znevýhodnění ve sportovním prostředí
  • Specifika v rámci bojových sportů (reakční čas, koordinace, kontakt)
  • Respektující přístup, individualizace, budování důvěry

 

2. Komunikace a vedení tréninku (60 minut)

  • Zásady efektivní komunikace s OSP:
    • Srozumitelnost, názornost, jednoduchost
    • Neverbální a alternativní formy komunikace
    • Poskytování zpětné vazby: Jak hodnotit výkon konstruktivně
  • Předávání instrukcí:
    • Důraz na konkrétní kroky (1–2 instrukce najednou)
    • Opakování a vizuální podpora
  • Modelové situace (nácvik v rolích) - informace o šetrné sebeobraně

 

3. Rizika a adaptace tréninku (60 minut)

  • Práce se zátěží u OSP: rizika a prevence (např. únava, přetížení, svalová
    nerovnováha)
  • Akronymy: STEP
    • D.A.R. – Dýchání, Aktivita, Rovnováha
    • S.A.F.E. – Stimulace, Adaptace, Funkčnost, Emoce
  • Kdy a jak modifikovat prostředí:
    • Bezbariérový prostor, vizuální značení, podložky
  • Rozlišení individuální vs. skupinové práce:
    • Kritéria výběru – funkční úroveň, senzorické vnímání, sociální dovednosti
  • Praktický příklad přípravy upraveného tréninku

 

4. Inkluze ve sportu a kooperace (60 minut)

  • Význam inkluze ve sportu:
    • Právo na účast, respekt a bezpečí
    • Budování kolektivu a spolupráce mezi všemi sportovci
  • Možnosti systémové podpory:
    •  Spolupráce s národními svazy
    • Podpora ze strany NSA (Národní sportovní agentura)
    • Dotace, programy a vzdělávání trenérů
  •  Inspirativní příklady dobré praxe (domácí i zahraniční)

 

Výstupy pro účastníky:

  • Porozumění základním principům práce s osobami se specifickými potřebami
  • Schopnost modifikovat tréninkové prostředí a komunikaci
  • Praktické dovednosti pro vedení inkluzivního tréninku
  • Informace o možnostech zapojení do širších struktur podpory (svazy, NSA)
  • Certifikát o účasti